Collectie - Introductie (20 items)
De snelweg als streek
Als je de plattegrond van de Nederlandse snelwegen bekijkt, zie je meteen de contouren van het land. Het snelweg netwerk is zo fijnmazig dat je er de kaart van Nederland moeiteloos in kan tekenen. Vanaf de aanleg van de eerste snelweg in 1936 tussen Voorburg en Zoetermeer is het Nederlandse snelwegnet uitgegroeid tot een netwerk van 2.346 km lang. Op dit netwerk zijn dagelijks honderdduizenden mensen en talloze goederen onderweg.
De snelweg trekt zich van het bestaande landschap niets aan. Bomen worden gekapt, moerassen gedempt, rivieren worden door bruggen overwonnen. De snelweg is een landschap op zichzelf. Niet alleen het landschap van de snelweg is anders dan de rest van het land. De gebouwen langs de wegen(de bedrijventerreinen, kantoorparken en woonboulevards) komen alleen langs de snelweg voor. De broodjes van het tankstation zijn in geen enkele andere winkel te koop. Hotels zijn motels geworden. En waar anders dan over de snelweg tref je in Nederland wild viaducten aan?
Eigenlijk zou je de snelwegen als een streek kunnen beschouwen. Een streek die net als bijvoorbeeld de Achterhoek zijn eigen landschap, bouwstijlen, gerechten en gebruiken kent. De beleving van de snelweg verandert al als je bij het invoegen denkt; 'ik ben er' in plaats van de kilometers tot de plaats van bestemming af te tellen.


Fotografie: Melle Smets / Hans Jungerius
Kies een thema: Ambachten, Introductie, Streekeconomie, bouwstijlen, car boys, eetcultuur, geschiedenis, streekgerechten, tanken, truckers paradise reset
Audiofragmenten introductie.mp3 stop
Test